Politie; “Daarom hameren we erop dat iedereen een identiteitsbewijs bij zich heeft, want in geval van nood willen we je thuis kunnen brengen”

Politie Oldenzaal:
Een kleine blik achter de ‘schermen’.
Jullie hebben het gisteren allemaal in het nieuws en op internet kunnen lezen, dodelijk ongeval aan de Ossemaatstraat in Oldenzaal.

Wij, van de vroege dienst, kwamen net in dienst en het was nog voor zeven uur die ochtend. Wij waren bezig met de overdracht van de nachtdienst en bezig onze portofoons in te melden bij de meldkamer toen de eerste melding van die dienst al binnen kwam, “ongeval letsel aan de Ossemaatstraat” hoorden we de meldkamer doorgeven. Het toeval wil dat er al ‘n collega in de auto z om de mobilofoon aan te melden en er al snel één auto compleet was. Met compleet bedoel ik twee collega’s, aangemeld en klaar voor de dienst. Nog gauw een laatste roep naar een andere collega van een tweede politieauto om een alsjeblieft een jas van de kapstok mee te grissen want in alle haast was er geen tijd meer om die te pakken. Haast was geboden. Dan een spoedrit, met toestemming van de meldkamer, rijden we met blauw blauw en sirene want stel dat iemand ons over het hoofd zien en we onbedoeld iemand aanrijden. Onderweg schieten diverse scenario’s door het hoofd, want iedere situatie is anders en je hoopt dat je het verschil kunt maken.

Teruglezend in de melding kunnen we lezen dat de eerste auto drie minuten na de melding ter plaatse was. Drie tergend lange minuten voor de omstanders die ter plaatse waren en behulpzaam wilden zijn. Ter plaatse zagen wij een man liggen, roerloos. De manier waarop hij op straat lag deed ons het ergste vermoeden en een zekere mate van onmacht moet in onze ogen te lezen zijn geweest. In een split seconde werden de taken verdeeld, de een naar het slachtoffer en de ander naar de bestuurder van de personenauto.

Weer drie minuten later komt de tweede auto ter plaatse en heel iets later de ambulance. Gelukkig. Meer handen om te helpen en om mee te denken. De taken zijn verdeeld. Twee collega’s bij het slachtoffer, samen met twee hulpverleners van de ambulance. Eén collega bij de bestuurder, die overigens zichtbaar aangeslagen is, en één collega bij de getuige, die eveneens zichtbaar aangeslagen is. Al heel snel nadat de ambulance aanwezig is, wordt het duidelijk dat deze ‘zaak’ alleen maar verliezers kent. We zien dat er een deken over het hoofd van het slachtoffer wordt gelegd. Lang kunnen we er niet bij stil staan want we zijn ons ervan bewust dat er veel mensen langsrijden die foto’s maken van het ongeval en op het internet plaatsen. We weten dat we haast moeten maken want we willen de nabestaanden graag zelf op een integere en professionele manier in kennis stellen. Hoe angstig moet iemand zich voelen als je geen 100% zekerheid hebt, maar wel iets herkent van een foto die op internet is geplaatst!?

Lange tijd bleef ons slachtoffer naamloos. Geen identiteitsbewijs op zak, geen trouwring en niets bij zich wat ons kon helpen de identiteit te achterhalen. De telefoon was door de klap compleet stuk. Het kost een speciale afdeling veel tijd hiermee aan het werk te gaan en om op deze wijze te proberen de identiteit te achterhalen, maar als er geen andere middelen meer zijn dan is dit nog een optie.
Daarom hameren we erop dat iedereen een identiteitsbewijs bij zich heeft, want in geval van nood willen we je thuis kunnen brengen. Soms letterlijk, soms figuurlijk.

Gelukkig zijn er nog collega’s op het bureau aanwezig die ons, in de zoektocht naar de identiteit, een handje helpen met de spaarzame gegevens die we hebben. Want ondanks dat we de identiteit van ons slachtoffer zo snel mogelijk willen achterhalen moeten we ook nog de plaats van het ongeval beveiligen. Tot onze verbazing willen sommige bestuurders om onze opvallende surveillance voertuigen en pionnen rijden om zodoende een wegvlak op te rijden dat afgezet is. Afgezet om o.a. sporen, collega’s en hulpverleners veilig te kunnen houden en om een veilige werkruimte te creëren. Sporen moeten intact blijven om zo een juiste reconstructie te kunnen maken van hetgeen er gebeurd is. In geval van een verkeersongeval met zwaar lichamelijk letsel of het overlijden van een verkeersslachtoffer komt een speciale afdeling ter plaatse genaamd VOA, verkeersongevallen analyse. Kundige collega’s die met specialistische apparatuur metingen kunnen verrichten en sporen kunnen analyseren.

Inmiddels hebben de hulptroepen op het bureau, met de door ons aangeleverde gegevens, kunnen achterhalen waar en aan wie de fiets ooit gekocht is. Een onverwachte meevaller want na onderzoek bleek dat de fiets gelukkig in bezit is gebleven bij z’n nieuwe eigenaar en konden we op deze manier de identiteit van het slachtoffer achterhalen.

Voor ons heeft het slachtoffer een naam gekregen en konden we zijn familie in kennis stellen. In kader van de wet op de privacy blijft het slachtoffer voor jullie “een 38-jarige man uit Oldenzaal “.

(Tekst: politie Oldenzaal)