Hou je aandacht op de weg

header_aandacht

Hou je aandacht op de weg

Iedereen doet het wel eens: de mail lezen, een berichtje versturen of de laatste tweets checken tijdens het autorijden of op de fiets. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom is er nu een campagne die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken, tweeten, etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname. Wil je onderweg toch je smartphone gebruiken voor social media of het checken van berichten? Ga dan naar een parkeerplaats of een andere veilige plek. Wachten tot je op je bestemming bent, kan natuurlijk ook.

Wist je dat …

  • 8 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt?
  • het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar?
  • 1 op de 3 Belgen, Nederlanders, Amerikanen en Britten zegt weleens achter het stuur van de auto de smartphone te gebruiken voor e-mailen en social media?
  • ongeveer de helft van de Nederlandse fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35% wel eens een bericht verstuurt?
  • uit onderzoek onder automobilisten blijkt dat gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van berichten het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot (sommige studies komen zelfs uit op 160 keer groter)?
  • het aantal verkeersongevallen in Abu Dhabi met 40% daalde toen in oktober 2011 het BlackBerry-netwerk van de Verenigde Arabische Emiraten uitviel?
  • bij 1 van de 10 fietsongevallen met letsel het gebruik van de smartphone een rol speelt? En dat dit bij jongere fietsers zelfs twee keer zo hoog is?

Met je smartphone in de hand kan je niet veilig een auto besturen of fietsen. Zit je achter het stuur te Appen, dan reageer je een stuk trager op gevaarlijke situaties zoals plotseling remmen door de auto voor je of een onverwacht overstekende voetganger. Check je al fietsend je Twitter, dan zie je niet wat er om je heen gebeurt en heb je grote kans op een valpartij of een botsing.

Handheld gebruik van de smartphone leidt op de volgende manieren af:

  • Mentaal: je bent met je aandacht en gedachten bij het bericht;
  • Visueel: je kijkt naar tekst of beeld op het scherm;
  • Fysiek: je houdt je smartphone vast, waardoor je met één hand moet sturen;
  • Auditief: je wordt afgeleid door ringtones of geluid.

Wat zijn de risico’s?

Het gebruik van de smartphone tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk voor jezelf en andere weggebruikers. Het heeft invloed op het reactievermogen, de controle over het voertuig, je aandacht voor andere weggebruikers, verkeerssituaties, verkeersborden of aanwijzingen. De rijprestatie gaat daardoor fors achteruit, wat de kans op een botsing, een bermongeval of een valpartij sterk vergroot.

De gevolgen als je ‘even’ niet kijkt

Facebooken, twitteren of je mail checken tijdens het autorijden heeft gevolgen voor je remweg (bijvoorbeeld bij een noodstop) en het aantal meters dat je aflegt zonder zicht op de weg.

Enkele voorbeelden om te laten zien hoe gevaarlijk het is om zonder aandacht op de weg te rijden:

  • Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld).

Het gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van tekstberichten tijdens het rijden vertraagt je reactievermogen. Volgens recent Engels onderzoek begint iemand dan gemiddeld 0,4 seconde later met remmen. Hierdoor wordt de remweg (de afstand die nodig is om de auto tot stilstand te brengen) langer dan normaal. Bij 50km per uur is die 5 meter langer en bij 120 km per uur 14 meter langer. Dat kan het verschil zijn tussen net op tijd stilstaan of een zware botsing.

(bron: VVN)

LEES OOK: